Sockerbombad

Jag måste ta tag i mitt sockerintag. Det är dags för mig att sluta slentrianäta godis, kakor, glass – you name it – och istället börja tänka efter innan. Jag har aldrig varit och tänker inte heller bli en person som avstår födelsedagsfikat eller vägrar smaka någons nybakta kaka. Jag orkar inte vara den som alltid tänker på vad jag äter. Men jag har också tröttnat på att vara den som är där och plockar i godisskålen bara för att den finns eller mekaniskt äter tills det tar slut. Det är verkligen inget fel att äta hembakta kakor eller att köpa lösgodis, men jag känner att jag lite grann har tappat kontrollen. När en kaka alltid blir fyra eller när handen söker sig till godispåsen även efter att jag konstaterat att jag inte är sugen är det dags att jag faktiskt skärper mig.

Någon gång får det liksom räcka. Den gången är när jag känner att jag inte mår bra av att äta så mycket som är så onyttigt. Och det är nu. Dessutom, vem är jag att tala om för andra att de ska sluta röka eftersom det är en farlig, onyttig, dyr och onödig vana när jag själv inte kan låta bli att suga i mig alla spår av socker jag har i min lägenhet. För att sedan gå iväg och införskaffa nytt.

Nej, jag kommer med största sannolikhet aldrig att sluta äta choklad. Jag vill inte tacka nej till tårtan på kompisens födelsedag. Jag tänker dricka coca cola och jag tänker äta chips. Men jag måste sluta göra det av vana och istället äta godisbiten när jag faktiskt är sugen. Därför sätter jag nu mig själv i socker-rehab. Jag får se hur jag gör med de födelsedagar som dyker upp det närmsta men i övrigt ska jag hålla mig borta från godis, läsk, kakor, glass och uppenbara sockerkällor. Jag kommer dock icke att ge upp min juice. Utan den – ingen morgon!

Kommentera

