Det här med träning

Jag har äntligen börjat få lite rutin på att gå och träna. Det tog mig flera månader av att bo fyra minuters promenad från gymmet innan det hände något, men nu är det på gång. Det började med att jag hittade ett pass jag verkligen gillade, ett danspass på tisdagar. Då blev målet att regelbundet gå på det. Sedan testade jag pilates på torsdagar. Jag trodde inte alls det skulle vara min grej, i sin lite yogaliknande stil. Men det visade sig visst passa mig. Nu har jag varit ett par gånger och jag känner att jag börjar få kläm på andningen och rörelserna. Långt ifrån perfekt, men jag kan redan nu känna en utveckling. Det gäller bara att jag låter mig själv fatta det. Av någon anledning har jag ett inneboende motstånd mot att träna, jag kan lägga lika mycket tid som det hade tagit att gå och träna på att hitta på ursäkter för att slippa gå att träna. Men det får bli ändring på det nu.

Igår tog jag mig (spontant) till ett tabata-pass på trettio minuter. Vad jag kan säga om det? Det var tur att det inte var längre än trettio minuter… Skämt åsido så tänkte jag under passet på två saker. Nummer ett var i stil med ”åh hjälp, detta klarar jag ju inte alls av, jag är alldeles för svag. Aldrig igen.” Tanke nummer två blev istället en lite mer inspirerande sådan. ”Om jag inte orkar träna trettio minuters styrka så borde jag se till att göra det oftare eftersom man u-t-v-e-c-k-l-a-s. Snart igen!” Därför tänker jag stå kvar på mitt bokade pilatespass ikväll och inte avstå med en ursäkt om att träningsvärken från igår kommer göra att jag inte orkar. Om fallet så är så får det visa sig på passet och inte i mitt huvud flera timmar innan det!

En reaktion på ”Det här med träning

Kommentera

